lørdag den 3. december 2016

Boganmeldelse af Kvinden i toget


Jeg købte denne bog Kvinden i toget af Paula Hawkins på genbrug forrige gang jeg var på Fyn. Den ser noget brugt ud udenpå, men måtte bare have den med mig hjem. Jeg har været en uges tid om at læse den, men har reelt set kun brugt to aftener på at få den læst. Det fangede mig med det samme og sad oppe til kl halv tre i nat, da jeg ikke kunne lægge den fra mig igen.

Bogen handler om Rachel, som bruger sit liv på at drikke og tage toget til og fra London hver dag. På togturene stopper toget ud for et bestemt hus ved skinnerne, og Rachel bliver meget fascineret af det ægtepar som bor i huset. Hun forestiller sig hvordan deres liv er og hvordan de er som mennesker. En dag forsvinder kvinden i huset, dagen efter at Rachel har set hende stå og kysse med en fremmed mand i haven.

Rachel har selv mistet hukommelsen fra aftenen hvor kvinden forsvandt. Hun kan ikke slippe tanken om at manden i haven måske har noget med kvindens forsvinden at gøre og at hun selv har oplevet noget den aften der har stor betydning for opklaringen. Politiet vil dog grundet hendes drikkeri og problemer med eksmanden og dennes nye kone, ikke tage hende seriøst. Rachel tager derfor kontakt til den forsvundne kvindes mand og bliver desperat ved med at forsøge at opklare hvad der er sket med kvinden. 

Jeg blev virkelig grebet af Paula Hawkins beskrivelse af hovedpersonen Rachel og hendes meget kaotiske og uperfekte liv. Jeg elsker når karakterer i bøger har lidt kant og ikke er så picture-perfect som mange ofte er det. Derudover er selve handlingen meget psykologisk og man bliver virkelig revet rundt i Rachels kaotiske tanker og liv. Jeg blev meget overrasket over slutningen og jeg havde ikke helt set den komme.
Kvinden i toget er virkelig dragende og spændende fra start til slut og jeg kan varmt anbefale den til alle der elsker "psykologiske" thrillere og har selv planer om at se filmatiseringen, som netop nu har præmiere i biograferne. Selvom disse ofte ikke er så gode som bøgerne.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar